Úprava fotek k dokonalosti

Existuje jedna věc, která dokáže dotáhnout úpravu fotek k dokonalosti. Nejsou to magické filtry do Photoshopu, ani presety do Lightroomu. Není to nic jiného než lokální úpravy. Ty ovšem dají práci, takže je spousta fotografů nepoužívá. Na videu níže můžete vidět postup, jak lokální úpravy fotek dělat podstatně rychleji. Nejdřív ale motivační příklad :)

lokalni_upravy_fotek

Abych zvýraznil obličej zvýšil jsem kontrast a zřetelnost. Na ukázce vlevo se úprava aplikuje na celou fotku, takže zatímco obličej vypadá skvěle, jemně rozostřené pozadí (bokeh) si takovou úpravou zničím. Investice do drahého objektivu se sametovým bokehem je pak naprosto zbytečná.

Vpravo je vidět lokální úprava postavy. Zvlášť upravuji postavu a zvlášť pozadí. Postavu jsem zvýraznil a pozadí naopak ještě o něco víc rozostřil. Výsledek je lepší o parník.

Stejně jako u portrétu to funguje i u krajiny, aby fotka krajiny získala prostor, je potřeba mít zvýrazněné popředí a utlumené pozadí.

Jak na lokální úpravu fotky

Na videu ukazuji úpravu fotky krajiny s využitím lokálních úprav. Nejprve v Lightroomu, pak přes rychlý výběr a zpřesnění ve Photoshopu. Podívejte se, v jakém programu to půjde lépe od ruky a jak oba programy umí při úpravě fotek spolupracovat.

Na videu pracuji s RAW fotkou (do jiného formátu už nefotím), ale to nehraje roli, úplně stejným způsobem se upravuje i JPEG fotka.

5 Comments

  1. zdravim
    nahodou jsem se dostal na vase stranky – pekny fakt pekny koukal jsem na Českosaské Švýcarsko kde se chystame na podzim na čundr, ale spis me napadaji takove otazky jako kde konci realita v dobe kdy existuje photoshop, fotky doupraveny kdy to vypada efektne je plnej internet, pomalu uz nevite jestli je to pravda nebo pohadka a spousta lidi veri ze ta pohadka je realita, nevadi mi kdyz je to reklamni nebo uzitna fotka nebo když se poopravi nedostatky fotaku ale jak rikam inet je plnej „perfektnich“ fotek. ale kyz kouknete na sudka nebo proste na velkej format je to o necem uplne jinym Michal

  2. Roman Flössler

    10. 4. 2016 at 1:50

    Zdravím Miki.
    To je hodně zajímavý téma.

    Řekl bych, že fotografie nikdy nebyla moc o realitě (když nepočítám reportáž, či technickou fotografii). Fotografové manipulují už tím, že fotí jen výsek reality – např. ze záběru vynechají silnici. Fotí za specifických světelných a atmosférických podmínek (případně si pomohou bleskem), které na tom místě většina lidí nikdy neuvidí. Před objektiv se dávají různé barevné filtry, fotí se na dlouhý čas k rozmazání pohybu a podobně.

    Nevím jak Sudek, ale v dobách kinofilmu se v temné komoře fotky běžně dost upravovali. Ostatně masky z Photoshopu vychází právě z úprav v temné komoře. Při vyvolávání fotky se pomocí masky vhodného tvaru omezoval osvit fotopapíru a tím se dosáhlo lokálního ztmavení či zesvětlení na potřebných místech. Dělaly se i retuše a fotomontáže. Saudek fotil černobíle a fotky následně koloroval Anilinovými barvami. Dneska je to akorát jednodušší.

    Další věc je, že to co vypadne z foťáku, není věrný obraz reality. Foťák nezvládne zachytit tak velký rozsah jasů, jako vidí lidské oko. A stejně tak monitor nedokáže zobrazit rozsah jasů, jako byl v krajině. Proto se používají HDR techniky úpravy fotek, aby se fotka přiblížila co nejvíc realitě. Pravda, někteří to s HDRkem a sytostí barev dost přehání a vznikají omalovánky:). Přehnanému HDR se vyhýbám, občas ale fotky dost barevně stylizuji, umocní to atmosféru.

    Konkrétně ta úprava na videu, je dělaná tak, aby kompenzovala nedostatky techniky. Prosvětlení stínů a zvýšení zřetelnosti je právě jedna z HDR technik. Zvýrazněním popředí a utlumením pozadí se snažím do fotky vrátit prostor, o který přišla při focení. Akorát přebarvení listí do podzimních barev je navíc, to je tam pro ukázku dalších možností úprav.

  3. Jaroslav Tvrzský

    30. 4. 2016 at 12:54

    Dobrý den,
    svého času jsem narazil na Vaše stránky a od té doby je navštěvuji, protože mne oslovily a nacházím tu mnoho potřebných a hlavně praktických a konkrétních informací a Vaše stránky také doporučuji jako velice inspirativní.
    Zakoupil jsem si i kurz o Photoshopu, i když se k němu nějak nemohu pořád dostat, používám k úpravě Zoner.
    Je mi 69 let a celý život jsem nějak významně nefotil, jen tak jako skoro všichni : cvak děti, cvak dovolená, pes atd. O nějakých pravidlech jako kompozice, zlatý řez a dalších ani páru.
    Focením si krátím čas a mám ho trochu jako koníčka spojeného hlavně se sportem-běžky, kolo až teprve s nástupem digitálních přístrojů. První přístroj mi ukradli na horách, tak jsem si poté koupil Canon G9 ( který byl na tu dobu na špici možností a mám ho dodnes) a poté v důchodu po dlouhlém čtení různých recenzí zrcadlovku Pentax Kr se základním objektivem 18-55 a teleobjektivem 200 mm. Dnes k tomu mám ještě starší objektiv Pentax 17_70 a myslím, že tato výbava je pro potřeby neprofesionálního fotografa, který dokumentuje pořád ještě jako dřív každodenní život rodiny a okolí úplně dostačující.
    To jen trochu na úvod a teď proč píši.
    Inspiroval mne příspěvek pod nickem miki, který mi tak trochu mluví z duše. Mám na úpravu fotek samozřejmě v důchodu čas, ale já osobně se snažím snímek vyfotit co možná nejlépe a úpravu v nějakém editačním programu se snažím použít co nejméně, nejlépe vůbec.
    V Zoneru prakticky používám pouze úrovně k optimalizaci histogramu a pak už jen fotku od fotky ostatní možnosti včetně doostření. Bohužel s problémem dynamického rozsahu, které digitální přístroje všeobecně mají se úpravám nelze vyhnout. Někde jsem četl názor, že je lepší horší fotka,než žádná, ale já říkám : než mizerná fotka, tak žádná.
    Prohlížel jsem si vaše fotky např. České Švýcarsko. Je to dle mého názoru velice kvalitně odvedená řemeslná práce v editačním programu, ale na mne ty snímky všechny působí velice nepřirozeně, takhle to přeci nevypadá. ( Já ještě osobně jsem úplně alergický na foto tekoucí vody s dlouhým časem, je toho plný net a každý si myslí, že je hned z něho proto profík ).
    Ale asi chápu, že člověk, který se editací zabývá profesionálně, má na svých stránkách fotky editované, neberte to jako kritiku, jen jako názor obyčejného penzisty, který si focením zpříjemňuje těch pár chvil, co ještě zbývají.
    Jaroslav Tvrzský Chomutov
    Mám na Digimánii fár fotek pro své známé, najdete je v pokročilém vyhledávání pod nickem holmes

  4. Roman Flössler

    1. 5. 2016 at 11:08

    Jaroslave, díky za přízeň a za názor.

    Myslím, že rozdílný přístup k úpravám je dán hodně tím, jestli člověk fotí do JPEGu či do RAWu. V JPEGu za fotografa dělá úpravy foťák, fotku už není potřeba moc upravovat. RAW je zcela bez úprav a tak velmi nevýrazný, bez úprav v počítači to v podstatě nejde.

    Fotky z Českého Švýcarska jsou sice upravené (lehké hdr, barvy), ale nijak extrémně, takové světlo, mraky a mlha tam skutečně byli. Snažím se fotit za co nejzajímavějších světelných a atmosférických podmínek, což může dost přispět k dojmu nereálnosti. Většina lidí tam tyhle scény nikdy neuvidí, protože by museli vstávat v pět ráno a jezdit tam opakovaně, dokud nenastanou ideální podmínky.

    Vodu na dlouhý čas mám rád, protože je „hladká“. Na fotce se tak střídají plochy plné detailů (listy, kameny) s hladkou kresbou. To fotku rozčlení, je vidět, že na fotce jsou dva rozdílné elementy.

    Díval jsem se na Vaše fotky a na to, že neholdujete úpravám, mě překvapily ty fotomontáže (oko na obloze, apod.). To zase nemusím já.

    Jo, každý to máme jinak, díky tomu je fotografie tak pestrá. Mějte se.

  5. Jaroslav Tvrzský

    1. 5. 2016 at 14:12

    Taky se mějte fajn, ať se daří, jt

Napsat komentář - uvítám váš názor

Váš email nebude publikován.

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Fotogalerie: