Proč nekupovat profi kompakty od Canonu

Za profi kompakty je označovaná nejvyšší třída kompaktů, u Canonu se už léta tyto kompakty označují písmenem G. Nové kompakty z G řady od Canonu mají lákavé parametry: jednopalcový čip (G1X má ještě větší), vysokou světelnost objektivu, dotykový-výklopný display a zoom o něco větší než u konkurence. Pokud chcete kompaktní foťák s kvalitním obrazem, G řada od Canonu by na to měla být ideální. Bohužel není. Raději si vyberte jiný foťák. Koupil jsem Canon G1X a dočkal se nepěkného překvapení:

canon-G1XmkII-raw-therapee

Na širokém ohnisku obraz nepokrývá celou plochu snímače.

Toto je fotka z Canonu G1X mark II focená na nejširší ohnisko 24mm EQ. Stejná situace je i u kompaktů Canon G7X, G7X mark II, Canon G5X, Canon G9x a Canon G3X. Jak lze vidět, na širokém ohnisku obraz nepokrývá celou plochu snímače. Ale to zjistíte jen pokud RAW fotku otevřete v programu RAW Therapee, tam je vidět zcela neupravený obraz. Pokud fotíte do JPEGu nebo upravujete RAW fotky v Lightroomu, tak uvidíte počítačově srovnaný obraz – fotku roztaženou do krajů, tak aby zmizely černé okraje a zkreslení objektivu. Takto extrémně natažený obraz znamená jediné, mimo střed má fotka mizernou ostrost.

Canon-kvalita-objektiv

Na delších ohniscích už je objektiv v pořádku. Pokud však fotíte hodně krajiny, tak nejvíc potřebujete právě široké ohnisko a co nejlepší vykreslení detailů –  v tomto nové modely profi kompaktů z Canoní G řady selhávají. Foťák jsem vrátil zpátky prodejci. Je zklamáním, že Canon v nejvyšší řadě (a za nemalé peníze) prodává takto poddimenzovaný objektiv.

Ještě doplnění k Lightroomu (v Camera RAW je to stejné). Pokud je součástí RAWu profil objektivu, tak Lightroomu obraz automaticky srovná a neexistuje žádný způsob, jak se dostat k neupravenému obrazu. Zda k takovému srovnání došlo můžete vidět na panelu Korekce objektivu.

korekce-objektivu

Pokud si před koupí chcete ověřit skutečné kvality kompaktu, doporučuji nainstalovat program RAW Therapee a stáhnout ukázkové RAW fotky. Stačí do vyhledávače napsat něco jako „Canon G7X raw samples“, většinou to najde web Photographyblog.com, kde jsou součástí recenze i RAW soubory ke stažení.

Doplnění článku na základě diskuze na Digimanii:

Podobný problém mají i další výrobci a jejich profikompakty, i když ne tak výrazný jako Canon. U profikompaktů ostatních výrobců sice nejsou na širokém ohnisku černé rohy, ale k roztažení obrazu dochází také, aby se srovnalo zkreslení objektivu. Každý objektiv má nějaké zkreslení, bohužel u nových profikompaktů výrobci neumožňují vypnout rovnání obrazu. To by se hodilo hlavně u fotek krajiny, kde díky absenci rovných linií není zkreslení objektivu téměř poznat.

Tady je velikost zkreslení objektivů u různých modelů profikompaktů (převzato z Digimanie). Čím větší zkreslení, tím víc se obraz rovná a tím víc se ničí vykreslení detailů:

Canon G7X: +11,3%
Canon G9X: +9,8%
Canon G3X: +9,8%
Canon G1X MkII: +11,1%
Nikon P330­/P340: +9,7%
Nikon P7700: +3,5%
Panasonic LX100: +7,9%
Olympus XZ­-10: +7,6%
Olympus XZ­-2: +3,2%
Samsung EX2F: +7,9%
Sony RX10: +5,4%
Sony RX100III: +10,0%

Rozdíly jsou sice v jednotkách procent, ale když má Canon G7X zkreslení 11,3%, tak to znamená skoro jeden a půlkrát větší zkreslení než má Panasonic LX100. To už je na fotce dost vidět.

1 Comment

  1. Radek Kubák

    10. 2. 2017 at 22:20

    Milý Romane,
    Takový článek, s takovým nadpisem a takovým datovým zhodnocením na konci, není fér.
    Jsem Canoňák, ale to není tak podstatné. Raw data vypadají nějak a firmware většinou vyrábí použitelné výsledky. Je jasné, že v malých rozměrech utrpí optika a její nedokonalosti musí dohánět processing. Nechápu, proč za viníka označujete Canon. Pokud srovnáme hlavní konkurenty Sony III a Canon 7 II – jaký je rozdíl? Minimální, že.
    Já osobně jsem Canoňák ze dvou důvodů:
    – Canon míval odjakživa „živé barvy“. Nebyl dostatečně přesný, ale fotky byly teplé a líbivé. Pamatuju si tmavé a modré fotky ostatních značek oproti prosvětleným a oranžovým fotkám Canonu.
    – Canon věděl, co je to pohybová neostrost. Zatímco Olympus a Nikon se nestyděl při automatickém blesku nabízet časy kolem 1/10, 1/20 – Canon mi nabízel jistotu v automatice 1/60 – a tedy záruku pohybové ostrosti.
    Možná jsou to marginality, pro mě ale byly důvodem k nákupu daného kompaktu.
    Zatím jsem používal Canon Powershot A610 a Canon Powershot G10.
    Měj se.

Napsat komentář - uvítám váš názor

Váš email nebude publikován.

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Fotogalerie: