HDR fotografie – naučte se HDR

mtasos

Cílem HDR fotografie je divákovi zprostředkovat focenou scénu co nejpodobněji tomu, jak by ji viděl vlastníma očima.  Snímací čip totiž nedokáže zachytit tak velký rozsah jasů jako lidské oči. To se v praxi projeví přepaly (podpaly), místo oblohy je třeba jen bílý flek či je příliš tmavá země.

Proto přichází technika HDR, která slouží k zachycení vysokého dynamické rozsahu, z toho pochází i její zkratka:  HDR – High Dynamic Range – vysoký dynamický rozsah.

.
Lidské oko bez problémů vnímá zároveň předměty ve stínu i na slunci, snímací čip fotoaparátu však nezvládne takový rozsah jasů zachytit, stejně jako to monitor nedokáže zobrazit. I kdyby to dokázal, tak by takový monitor extrémně zatěžoval oči. HDR technologie se tedy musí vypořádat nejenom s omezeným dynamickým rozsahem snímacího čipu, ale také s malým dynamickým rozsahem monitoru či papíru.

Jak vzniká HDR fotografie

Následující příklad vám pomůže pochopit princip fungování HDR. Ukazuje způsob zachycení scény s vysokým dynamickým rozsahem a její převod na médium s nízkým dynamickým rozsahem (monitor, výtisk), tak aby divák získal co nejrealističtější dojem. Převod HDR obrazových dat na médium s nízkým dynamickým rozsahem se nazývá tonemaping.

puvodniNa fotografii je vidět klasická problémová situace, kdy budovy nejsou osvětleny sluncem, mezi mraky a budovami je příliš vysoký rozdíl jasu, který se nevleze do dynamického rozsahu čipu. Část oblohy je přepálená (bílé fleky bez kresby), budovy jsou utopeny v černé.

Je to vidět i na histogramu, většina obrazové informace se nachází na okrajích histogramu, což znamená, že obloha je přesvětlená a země příliš tmavá. Oblast světel nekončí pozvolna, ale je zakončena vysokým sloupcem jasů, které už se nevešly do dyn. rozsahu čipu, stejně tak je to se stíny.

Abychom zachytili celý dynamický rozsah, scénu vyfotíme nadvakrát (exponováním na stíny, pak na světla). Lidské oko zvládne takhle vnímat světla i stíny zároveň.

hdr-stinyhdr-svetla

Složení těchto dvou fotek má na starosti HDR program, z jedné si vezme světla, ze druhé stíny. Výsledkem je soubor HDR dat (Photoshop jej umí uložit ve formátu Radiance HDR), které zachycují vysoký rozsah jasů. Tak velký rozsah jasů, ale nemůže být uložen do normálního obrázku, ani ho nelze zobrazit na běžném monitoru. Aby se získaný vysoký rozsah jasů vešel do běžného obrázku, musí dojít k jeho kompresi – to je první fáze tonemapingu:

hdr-komprese

hdr-finalDruhou fází tonemapingu je lokální zvýšení kontrastu. Rozdíl jasů (kontrast) bývá ve venkovním prostředí mnohonásobně větší, než jaký kontrast dokáže zobrazit monitor. Proto obzvlášť fotky focené při zatažené obloze vypadají na monitoru většinou velmi nevýrazně a ploše. Lokální zvýšení kontrastu dokáže vyvolat dojem, že kontrast je podobně vysoký jako ve skutečnosti.

Na tvorbu plnohodnotných (složených z několika expozic) HDR fotografií  existuje řada nástrojů např. notoricky známý Photomatix, Photoshop má příkaz Sloučit do HDR (Merge to HDR).

Převod do HDR ve Photoshopu

Příkaz Sloučit do HDR se nachází v menu: Soubor > Automatizovat > Sloučit do HDR Pro. V první části průvodce se vyberou soubory ke spojení, doporučuji zaškrtnout volbu „Pokusit se automaticky zarovnat zdrojové obrazy„, je důležité aby fotky co nejpřesněji pasovali na sebe. Pokud jste fotili z ruky a fotky jsou oproti sobě výrazněji posunuté na složeném HDR se mohou objevit objekty zdvojeně.

Photoshop spojí fotky do jedné a teď už stačí jen výsledek doladit. Doporučuji vybrat 16 bit. režim a zvolit lokální přizpůsobení, to nabízí největší možnosti doladění fotky. Pomocí posuvníků vyladíte fotku k obrazu svému, jen doporučuji to nepřehánět, aby si fotka uchovala dostatečně autentický vzhled.

Alternativy k HDR

HDR lze napodobit mnoha způsoby, oblíbeným postupem je tzv. Sendvič. Scéna se vyfotí na dvakrát, z jedné fotografie se vezmou prokreslená světla a vloží se do fotografie, kde jsou světla vypálená. V případě sendviče nedochází k vytvoření žádných HDR dat, spíš by se dal sendvič přirovnat k tonemapingu. HDR vzhledu lze dosáhnout i z jedné fotky, stačí prosvětlit stíny, ztmavit světla a zvýšit lokální kontrast – podívejte se na video-tutorial s hdr úpravou.

17 Comments

  1. lukáši – pěkná matlanice – skoro to vypadá, že jsi tenhle článek asi nečetl…

  2. ahoj, moc tomu nerozumím, ale stále se mi objevuje hláška „v obraze chybí data náhledu“. Můžeš mi poradit co stím? Díky Vašek

  3. Roman Flössler

    8. 2. 2010 at 10:51

    S tim jsem se jeste nesetkal, ani Google nic nenašel. Je mozne, ze je to nejaka chyba jedne verze Photoshopu, zkus updatovat Photoshop nebo nainstalovat jinou verzi, popr. kontaktovat tech. podporu.

  4. Dobrý den,
    perfektní návod, ostatně jako celé tyhle stránky, moc dobře se tu čte.

    HDR (v CS4) jsem poprvé zkusila docela nedávno, podařilo se mi vytvořit jenom dva pokusné obrázky. U dalšího nastal problém. Netuším, kde se stala chyba, ale přestalo to sloučení dokončovat. Skončí to tím, že se objeví náhled s pokynem Sloučit do HDR, ale jak kliknu na OK, všechno se vymaže (plocha, vrstvy i historie) a obrázek nevznikne. Co se týká Photospopu, jsem začátečník a zatím zvládám jen základní úpravy fotek, nic neobvyklého jsem neprováděla a do žádných nastavení nezasahovala. Prostě se to najednou stalo a nevím, co s tím. Můžete mi prosím poradit?
    Děkuji.

  5. Roman Flössler

    27. 3. 2010 at 10:41

    Zdena: to jsem rád, že se to dobře čte. díky.

    Takhle na dálku lze těžko určit, kde může být problém, třeba Photoshop prostě „spadnul“. Podíval bych se, jestli třeba není málo místa na disku. Zkusil bych nastavit bitovou hloubku jen na 8 bitů.

  6. Hm … tak asi fakt spadnul. Teď jsem zjistila, že stejný problém mám na Camera RAW. Chybí koncovka, při pokynu k uložení se všecko vymaže. Co tedy s tím? Přeinstalovat?

  7. Roman Flössler

    27. 3. 2010 at 11:37

    Napřed bych se podíval, jestli na pracovním disku (typicky C:) není posledních pár megabyte volného místa, to může být příčina nestability (Photoshop nemá kam odkládat pracovní data). No a pak asi jedině přeinstalovat..

  8. Disk prošel kontrolou a drobnou (prakticky bezvýznamnou) očistou hned co jsem si přečetla první vzkaz, místa je tam dost. Tak jo … přeinstalujem …
    Děkuji za rady a přeji hezký víkend.

  9. Could you give me the name of tamplate you used on your blog

  10. Roman Flössler

    10. 4. 2010 at 23:03

    it is my own template

  11. Ahoj,
    konečně srozumitelný návod,ale používám PS 8 cz a PSelements 6 cz a spojit do HDR se nedaří.Možná jsem blbej,prostě nevím jak na to,poradíte?díky.

  12. Roman Flössler

    10. 5. 2010 at 11:37

    Řekl bych, že Photoshop 8 funkci spojení do HDR ještě nemá. Jak je to u Elements vůbec nevím.

  13. JohnieGoodman

    5. 8. 2010 at 15:36

    Možná by stálo ještě za zmínku sw tvorba HDR. Někdy člověk nemá moc času na tvoření 2-3 tonálních fotek….většinou fotím na co možná nejmenší ztráty (dle histogramu) v(e) PS uddělám světla a stíny do nových snímků a potom do HDR.

  14. Možná by stálo za zmínku, že HDR umí i obyč Zoner. A nevím čím to je, možná tím, že neumím s Photomatixem, ale mi se víc líbí HDR ze Zoneru. V Photomatixu se dělají na hranách černé či fialové čáry. To Zoner nedělá. Taky je dobré Dynamic Photo HDR.

  15. Chtěl bych se zeptat jake musím udělat vstupní fotky aby mi to PS převedl do HDR tak aby to vypadalo jako nakreslene? Zatím to tak nějak různě zkouším, ale lezou mi z toho dost šílené věci :-D Dík za odpověď.

  16. Roman Flössler

    21. 10. 2010 at 15:39

    Honza: vstupní fotky by měly být nafoceny tak, aby pokrývaly celý dynamický rozsah focené scény. Výsledný HDR vzhled je otázka nastavení tonemapingu a dalších úprav ve Photoshopu. Aby HDR fotka vypadala slušně, tak je obvykle potřeba provést „ruční“ dodělávky. Často je lepší udělat celé HDR ručně jako sandwich, tam má člověk celý proces daleko víc pod kontrolou.

Comments are closed.

Fotogalerie: