Už se vám taky stalo, že místo oblohy z foťáku vylezl jen bílý flek? V tom případě jste narazili na limity fototechniky, které umí řešit právě HDR foto. Cílem je co nejvěrněji zachytit a zpracovat focenou scénu, tak aby se výsledná fotografie co nejvíc blížila realitě. HDR je potřeba hlavně při focení v protisvětle.

HDR foto - protisvětlo

Bez použití HDR takovou fotku neuděláte

Zkratka HDR znamená vysoký dynamický rozsah (High Dynamic Range). Je to postup, který umožňuje vypořádat se s nedostatky fotoaparátů i monitorů. HDR řeší dva problémy. Za prvé, že foťák nedokáže zachytit takový rozsah stínů a světel, jaký má focená scéna. To se projeví přepaly či podpaly (bílé či černé fleky bez kresby). Druhý problém je, že monitor takový rozsah jasů nedokáže zobrazit a foto bez HDR úpravy tak vypadá nevýrazně.

Postup HDR focení a úpravy je následující:

1. Scéna se vyfotí na několikrát s různou expozicí, tak aby na jednotlivých snímcích byly pěkně prokresleny jak stíny tak světla.

2. V HDR programu (Photoshop, Lightroom, Photomatix, Aurora HDR, atd) se pak tyto expozice složí do jednoho obrazu – HDR fotky.

3. Nakonec zbývá problém s nízkým dynamický rozsahem monitoru. Aby fotka nevypadala nevýrazně, zvýší se lokální kontrast. To rovněž probíhá v HDR programu.

Fungování HDR úpravy je  názorně vidět na následujícím obrázku:

hdr_foto

 

Jsou dva typy HDR – pravé a falešné. Pravé je složeno ze dvou či více fotek, jak je popsáno výše. Falešné vzniká úpravou jedné fotky a řeší jen problém s nedostatečným dynamickým rozsahem monitoru. Taky se používá označení HDR efekt, protože je to vlastně aplikování efektu na jednu fotku. Níže v tomto článku je videotutorial, jak jednoduše udělat falešné HDR z jakékoliv fotografie. Ale nejdřív se podíváme na to pravé.

Jak udělat pravé HDR

Pravé HDR je potřeba v situaci, že fotoaparát nezvládá zachytit světla a stíny zároveň na jedné fotce. To se děje zejména při focení v protisvětle. Je potřeba scénu vyfotit na několikrát (obvykle na třikrát) s různou expozicí. Nejjednodušší řešení je použít HDR režim ve foťáku (umí to jen ty novější), kdy všechno pořeší foťák. Na jedno zmáčknutí spouště fotoaparát udělá několik expozic a automaticky z nich složí  HDR foto. Nevýhodou je, že nemůžete ovlivnit výsledek.

bracketing

Nastavení expozičního bracketingu na foťáku

Další řešení je tzv. Expoziční bracketing, umí ho každý lepší foťák. Tento režim na jedno stisknutí spouště vyfotí tři fotky, jednu normální, druhou podexponovanou (jsou na ní zachycena světla) a třetí přeexponovanou (jsou na ní zachyceny stíny). Z těchto 3 fotek v počítači poskládáte HDR. Není to nic těžkého, umí to spousta programů a je to v podstatě automatické funkce.

Ve Photoshopu se používá funkce sloučit do HDR. nachází v menu: Soubor > Automatizovat > Sloučit do HDR Pro. Je to průvodce, vyberete různě exponované fotky a Photoshop je sloučí do HDR. Pomocí posuvníků pak lze nakonec doladit výsledný vzhled a zvýšit lokální kontrast.

V Lightroomu je to podobné, označíte několik fotek, kliknete na jednu z nich pravým tlačítkem a z kontextového menu vyberete Sloučení fotografií > HDR. Výsledkem je nová fotografie ve formátu DNG, která se pak pomocí posuvníků upravuje jako jakákoliv jiná fotka. Ke zvýšení lokálního kontrastu je v Lightroomu posuvník zřetelnost. Podívejte se na podrobný návod jak skládat HDR v Lightroomu.

Jak na falešné HDR – videotutorial

Ve většině případů není potřeba fotit scénu na vícekrát, protože k zachycení celého rozsahu světel a stínů stačí jedno foto. Důležité je fotit do RAWu, který dokáže zachytit daleko větší dynamický rozsah než běžné JPEG. Celá úprava spočívá v tom, že se prosvětlí stíny a ztmaví světla. Dále se fotce zvýší lokální kontrast, tím se kompenzuje omezený dynamický rozsah monitoru.

Monitor nedokáže zobrazit tak velký jas, či hluboké stíny jako jsou v krajině, kdyby to uměl, vypálí uživateli oči :). Obzvlášť fotografie focené při zatažené obloze, kvůli tomu vypadají na monitoru velmi nevýrazně. Lokální zvýšení kontrastu fotku přiblíží víc realitě.

Na následujícím videu můžete vidět přesně tento případ. Fotku focenou při zatažené obloze upravím jako falešné HDR – prosvětlím stíny, ztmavím světla a pomocí zřetelnosti zvýším lokální kontrast. Abych do krajiny dostal dojem prostoru, tak zvlášť upravuji popředí a zvlášť pozadí. Popředí pomocí zřetelnosti zvýrazním, pozadí naopak utlumím.

Video bylo dělané jako srovnání možností úprav v Lightroomu a Photoshopu, ale je to ukázané právě na falešném HDR a selektivní práci s popředím a pozadím.